Тема. Світ прози. Оповідання.
Олександр Копиленко «Розбишака
Чив»(скорочено).
Мета: почати ознайомлення учнів
з новою темою «Світ прози»;
розширювати знання про літературний
жанр – оповідання;
розкрити красу і своєрідність
творчості українського
письменника Олександра Копиленка; вдосконалювати
навички свідомого виразного читання
прозових творів;
навчати учнів помічати красу і
неповторність природи;
розвивати спостережливість, творчу
уяву, здатність
співпереживати, уявляти описані
картини; виховувати любов
до природи.
Обладнання: презентація до
уроку, підручники «Літературне
читання»,
ноутбук.
Хід
уроку
І. Організаційний момент
Наш урок читання
Цікавий, незвичайний.
Ледарів у нас немає.
Умощуйтесь зручніше
Працюйте веселіше.
-- А свою роботу ми почнемо з
мовної розминки.
ІІ. Мовленнєва розминка
1. -- Читаємо виразно, намагаємося передати
настрій твору!
-- Твір називається "
Бджілка". Хто бажає прочитати ,щоб клас зміг зрозуміти, який же настрій
передає цей твір? (потім читає весь клас)
( слайд №1)
2. Гра «Віднови слово»
-
А зараз пограємо у гру «Віднови
слово»
-
Прочитайте слова з
пропущеними буквами.
-
В цих словах
уявляйте замість рисок букву Е та
читайте їх!(СЛАЙДИ №2-№3)
Б_р_з_нь,
в_сна, квіт_нь, чов_н, трав_нь, т_пло, з_мля, в_с_ло,
сон_чко,л_л_ка,
гнізд_чко.
-
Молодці!
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми і мети уроку
-
Сьогодні ми починаємо
вивчати нову тему. Прочитайте її назву.(Світ прози.)( СЛАЙД №4)
-
На які розділи вона
поділена? (Оповідання і повість.)
-
Що ж таке проза?
(СЛАЙД№5)
-
Давайте пригадаємо,
що ж таке поезія?
-
Можливо хтось зможе
пригадати і розповісти вірш, який нещодавно вивчав?
-
Дякую. Молодці.
-
Отже сьогодні ми
розпочинаємо знайомство з одним із розділів прози - це оповідання. Що ж таке
оповідання
ІV. Сприймання нового матеріалу
1.
Опрацювання статті про оповідання (ст.129)
Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне читання статті
учнями
-
Що називають
оповіданням? (Невеликий за обсягом твір, у якому описано одну подію із життя
персонажа.) (читають разом) .( СЛАЙД №
6)
-
-
Як автор розповідає
про своїх героїв? (Письменник може симпатизувати одним, підсміюватись з інших,
сумувати з кимсь із них.)(читають з підручника)
2.
Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом Олександра
Копиленка.
- Сьогодні на
уроці ми познайомимося з творчістю письменника О.Копиленка та його оповіданням.(
СЛАЙД № 7)
1)
Розповідь учителя.
-
Народився Олександр
Іванович Копиленко в Констянтинограді на Полтавщині у родині залізничника . Полтавська
земля, яка зростила талановитого письменника, дала йому творчу наснагу,
наділила любов’ю
до природи, людей і життя. У творах для дітей Копиленко багато розповідав про
природу. Він вважав, що тільки та людина, котра знає і любить тварин, може бути
по-справжньому порядною, шляхетною, доброзичливою. Олександр Копиленко видав
понад сто книжок. Та чи не найголовнішою в його житті стала збірка оповідань
про природу «Як вони поживають». Його оповідання друкувалися в журналах
«Малятко» та «Барвінок». Передчасно пішов від нас письменник, та ім’я
його завжди серед нас. Ним названі
вулиці, школи, бібліотеки у багатьох містах. Існує премія імені Олександра
Копиленка, яку вручають письменникам та художникам за кращі твори, присвячені
дітям. Ім’я О.І.Копиленка
занесено в Енциклопедію світової
літератури.
3.
Гра «Передбачення» ( СЛАЙД №8)
-
А зараз ми
ознайомимося з оповіданням Олександра Копиленка, в якому він описав поведінку
одного з братів наших менших.
-
Прочитайте заголовок
оповідання. («Розбишака Чив».)
-
Про кого може йтися
в цьому оповіданні?
-
Як ви розумієте
слово розбишака? (Той, хто любить бешкетувати, пустувати. Той, що б’ється (про
птахів).)
-
Кого автор міг
назвати Чивом?
Загадка на
допомогу ( СЛАЙД № 9)
3.
«Розбишака Чив» (ст. 130-131)
1)
Виразне читання оповідання вчителем.
-Чи сподобалось вам оповідання?
- Хто є його головним персонажем? (Горобчик)
2) Словникова
робота. (СЛАЙД№
10)
Читання стовпчиків слів «луною»
за вчителем.
Кортить оселі
Оселився вдачею
Зухвалий статечного
Звичайний безстрашного
а) -
Знайдіть серед прочитаних слів спільнокореневі.
б) - Доберіть синоніми до слова оселя...,
кортить..., вдача... ( СЛАЙД № 11)
- Знайдіть у підручнику (с.130) тлумачення
слова статечний.
Статечний- розсудливий, розважливий у вчинках, поважний. ( СЛАЙД № 12)
Фізкультхвилинка
( СЛАЙД № 13)
3) Повторне
читання оповідання учнями «ланцюжком».
4) Аналіз змісту оповідання з елементами
вибіркового читання. ( СЛАЙД № 14)
- Чому автор назвав горобчика
Чивом? (Тому що горобчики цвірінькають – чив - чив .)
- Де оселилася пташка?(Перший
абзац.)
- Чому письменник назвав Чива
розбишакою? (Йому завжди кортить затіяти бійку.)
- Чи ви погоджуєтеся з думкою,
що письменник симпатизує Чиву ? Доведіть відповідь рядками з тексту. (Та ні,
своєю вдачею…)
- Як ви гадаєте, чи засуджує
автор поведінку Чива? (Ні.)
На чиєму він боці : Чива чи п’ятьох
горобців? (Він на боці Чива.)
5) Чи знаєш
ти?
- Мало хто знає, що погрожуючи
ворогові, горобчик видає звук, який нагадує гарчання собаки (тільки набагато
тихіше).Знайшовши крихту хліба, горобець раптом починає голосно цвірінькати,
ніби хоче скликати всю зграю. І зграя справді прилітає, а цей горобець часто
залишається без їжі – крихту відберуть у нього спритніші птахи. Серед птахів
немає «егоїстів»: знайшов один їжу – й відразу повідомляє всіх інших. Ну, а
якщо їжі мало, він усе одно кличе решту, бо птахи не можуть зміркувати,
вистачить їм їжі всім чи ні.
6)
Робота за ілюстрацією.
- Розгляньте ілюстрацію.
- Кого зобразив художник?
(Горобців.)
- Знайдіть в оповіданні уривок,
якому відповідає малюнок.(Усі вони гуртом пішли в наступ…)
V.
Підсумок уроку ( СЛАЙД № 15)



VІ.
Домашнє завдання
Читати оповідання «Розбишака
Чив» і переказувати. (ст. 130-131) ( СЛАЙД № 16)
Немає коментарів:
Дописати коментар